tisdag 5 november 2013

Gottigott recept!

Jag måste bara slänga in ett recept som jag hittade här om dagen. Kakorna blev så goda att jag kunde svimmat faktiskt! Kan rekommendera dessa starkt. Hur som helst här kommer det i alla fall:

(30st)
170 g smör, sumsvarmt
120 g farinsocker (ca 1 1/2 dl)
150 g strösocker (ca 1 1/2) dl)
1 ägg
10 g vaniljsocker (ca 2 tsk)
225 g vetemjöl (ca 4 3/4 dl)
10 g majsstärkelse (ca 2 tsk)
5 g bikarbonat (ca 1 tsk)
250 g chokladknappar
(Jag tog dock en hel lindt 70% chokladkaka + 1/2 vanlig marabou och hackade)

Vispa smör, strösocker och farinsocker pösigt. Tillsätt ägget och vispa fluffigt. Blanda ihop vetemjöl, vaniljsocker, bikarbonat och majsstärkelse; tillsätt detta tillsammans med chokladen och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt vila i kylskåpet i 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Rulla 30 bollar av degen och lägg dem med avstånd på två plåtar klädda med bakplåtspapper. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 8-10 minuter, tills kakorna fått lite färg runt kanterna och ytan mattats av. Ta ut dem ur ugnen och låt dem svalna på plåten i några minuter. Flytta sedan över kakorna till ett galler och låt dem svalna helt.









1 kommentar: